Tygodnik Ciechanowski

Sobota, 25 listopada 2017

Już teraz zamów e-prenumeratę Tygodnika Ciechanowskiego na: http://eprasa.pl/news/tygodnik-ciechanowski. W e-prenumeracie taniej !

 

Między królikiem a słoniem

Już nie poczciwe boćki przynoszące dzieci w dziobach, nie grządki kapusty, w których można znaleźć dzidziusia, ale króliki będą w naszym kraju symbolem narodzin. Od dziś całe wielopokoleniowe wychowanie seksualne młodych Polaków diabli wzięli. Nowym bohaterem ma stać się królik. I wcale nie chodzi o to, żeby złapać króliczka, ani nawet gonić go, gonić go, gonić go… Po prostu trzeba brać przykład z jego witalności i płodności. Słowem --rozmnażać się jak on.

Chcesz poznać nasz sekret? Po pierwsze, dużo się ruszamy, zdrowo jemy, nie stresujemy się. Więc jak chcesz mieć dzieci, weź z nas przykład... Wiem, co mówię, ojciec miał nas 63 – mówi królik w radiowym spocie reklamowym.

Hmm… Aluzju poniał, nie jestem tylko pewien, czy słowo „ruszamy się” jest akurat w całym tym kontekście adekwatne. Może lektor źle przeczytał?

Tak czy inaczej, kiedy pierwszy raz usłyszałem reklamę rano w radiowej Trójce, pomyślałem, że to jakiś żarcik. Ale nie był to akurat czas emisji „Powtórki z rozrywki” (a tak a' propos – czy będzie jeszcze „Powtórka...” po tym, jak Trójkę opuścili prawie wszyscy dziennikarze obdarzeni poczuciem humoru: Andrus, Zimiński, Bukartyk... Sam Mann nie udźwignie).

Azali okazało się, że to nie był dowcip, bo wieczorem króliki, które się „dużo ruszają”, ujrzałem w telewizji i okazało się, że to najprawdziwsza reklama mająca na celu wyzwolić w narodzie witalność, płodność, dzietność, a tym samym spowodować wzrost urodzin.
Kicają, wyskakują z kapelusza, wyłaniają się zza główek kapusty. Cała armia królików... Wokół nich pojawiają się marchewki i jabłuszka. Reklama kończy się słowami: „Wspieramy zdrowy styl życia. Ministerstwo Zdrowia”.

Spoty mają być emitowane do końca roku w telewizji i radiu publicznym w czasie największej oglądalności i słuchalności. Zlecił je światły minister zdrowia Konstanty Radziwiłł, a wymyśliła firma Propeller Film. Mają kosztować nas, podatników, ok. 3 mln złotych.

Od razu na króliki i ministra rzucili się politycy i satyrycy, komentatorzy i moralizatorzy. Wypowiedzieli się też językoznawcy. Prof. Jerzy Bralczyk uważa, że konotacje językowe z królikami i płodnością są jednoznacznie negatywne. A poza tym królik należy raczej do zwierząt tchórzliwych i w żaden sposób nie może być wzorem do naśladowania dla mężczyzn.

A co z królicami? Czy one mogą coś mieć do powiedzenia między jednym a drugim miotem?

Radziwiłł lekko się zdziwiłł, kiedy dziennikarze zasypali go tymi wszystkimi uwagami, odczuciami i pretensjami płynącymi zewsząd (z prawa i lewa) po pierwszych emisjach reklamy „Bądźmy jak króliki”. Usprawiedliwiał się, że reklamę wyprodukowali fachowcy i napomknął o pożądanych efektach takiej produkcji. Dobrze, że zrodziła się dyskusja, bo temat (niskiego przyrostu naturalnego) został dostrzeżony – uważa minister.

No to na koniec jeszcze teolodzy i zoolodzy. Tak się złożyło, że papież Franciszek o królikach i katolikach wypowiedział się już wcześniej. Przytaczam więc już znaną opinię, którą wygłosił podczas konferencji prasowej w styczniu tego roku: - Niektórzy sądzą, że - wybaczcie mi moje słowa - po to, by być dobrymi katolikami, powinniśmy być jak króliki. Nie.

Zdaniem papieża optymalną liczbą jest trójka potomstwa, a najważniejsza w rodzicielstwie jest odpowiedzialność.

A zoolog? (Łukasz Depa z Katedry Zoologii Uniwersytetu Śląskiego):

- Tak duża liczba potomstwa służy utrzymaniu gatunku przy życiu, bowiem z biologicznego punktu widzenia króliki to najczęstszy żer dla drapieżników. Aby więc utrzymać liczebność populacji, muszą rekompensować duże straty dużą płodnością. Na przykład słonie rodzą jedno dziecko, a ciąża trwa długo, ponieważ nie ma dużego zagrożenia, że młode nie doczeka dorosłości.

No to jak już mamy brać przykłady ze świata zwierząt, to może jakiś złoty środek. Coś między królikiem a słoniem?

RYSZARD MARUT

Ciechanów, 14 listopada 2017 r.

Więcej felietonów

Archiwum

Ostatnie FotoreportażeRSS

  • Być i czuć się potrzebnym - przegląd klubów seniora Bieżuń 2017

    Fot. Agnieszka Orkwiszewska Zobacz galerie...

  • Przystanek Profilaktyka 2017 - Żuromin

    Fot. Agnieszka Orkwiszewska Zobacz galerie...

  • LKS Matsogi wciąż zachwyca

    Ponad 500 zawodników z Polski i zagranicy wystartowało w Mazovia Masters Ciechanów, imprezie taekwondo federacji ITF, która od 10 lat odbywa się w naszym mieście. Zobacz galerie...